Resultat av aktsomhetsvurderingen
I tråd med Åpenhetsloven skal Avo innen 30. juni hvert år offentliggjøre en redegjørelse av de konkrete aktsomhetsvurderingene. I dette arbeidet har vi utført flere aktsomhetsvurderinger for å undersøke og styre risiko for- og negativ påvirkning av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold innad i bedriften og i vår leverandørkjede.
Per 1. juni 2024 har vi benyttet oss av totalt 370 leverandører de to siste årene. Av disse har vi valgt å foreta en aktsomhetsvurdering der vi samlet har kjøpt varer og tjenester for mer enn NOK 250.000 siste to år. Denne grensen resulterte i vurdering av 63 leverandører. Disse leverandørene er lokalisert i Norge, Sverige, UK, USA, Tyskland, Australia og Portugal.
Avo vurderer det slik at vi som bedrift opererer i en bransje og på lokasjoner der det er lav risiko for brudd på sentrale områder som personvern, forretningsførsel, HMS, menneskerettigheter og arbeidsforhold. Vi vurderer det også slik at de norske underleverandørene som brukes i oppdrag utgjør en lav risiko.
Når det kommer til internasjonale leverandører av sky- og konsulenttjenester vurderer vi at disse representerer medium risiko for brudd på menneskerettigheter og arbeidsforhold. Begrunnelsen for dette er kun at de opererer under et annet lovverk enn det norske, og at vi av den grunn har mindre kjennskap. Disse gruppene følges opp i henhold til våre prosedyrer.
Vi arbeider kontinuerlig med å overvåke gjennomføringen av tiltakene virksomheten har iverksatt og resultatene disse gir.
Avo har ikke avdekket brudd på menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold. Vi har avdekket medium risiko for brudd knyttet til produksjon av mobiltelefoner, bærbare datamaskiner og dataskjermer, samt hos internasjonale leverandører av skytjenester.
Ingen av Avo sine leverandører er med høy risiko.
Tiltak gjennomført i 2023 og våren 2024:
- Revidert leverandøroversikten
- Gjennomført risikokartlegging av nye leverandører
- Overvåket varslingskanal for kritikkverdige forhold for interne og eksterne varslere, ingen varsler mottatt
- Blitt Miljøfyrtårn sertifisert
- Opprettholdt medlemskap med Flaskefond og bedret kildesorteringen på kontorene
Kommende tiltak:
- Gjennomgang og informasjonsinnhenting fra nye leverandører i kategorien Høy risiko.
- Utvide ISMS og GDPR arbeidet inn i våre prosjekter med kunder
Kontaktinformasjon:
Henvendelser om denne, og tidligere rapporter kan rettes til: morten.haug@avoconsulting.no, CFO i Avo
Her kan du lese mer om prosessen for vårt arbeid med åpenhetsloven.
Miljøfyrtårn
Avo ble høsten 2023 miljøfyrtårnsertifisert. Det innebærer at vi blant annet rapporterer årlig på vårt arbeid og våre mål innen bærekraft i tillegg til vår årlige aktsomhetsvurdering. Vi har også en intern gruppe som gjennom året tar hånd om det kontinuerlige forbedringsarbeidet som en slik sertifisering innebærer. Som tjenesteleverandør er vi opptatt at vi skal drive vår virksomhet med en fornuftig og lav miljøbelastning, særlig innen energiforbruk, jobbreiser og innkjøp.
Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar.