Bakgrunn
Fjordland er en populær aktør i den norske matbransjen, kjent for sine innovative ferdigretter og meieriprodukter. Selskapet har vært i drift i over 20 år og er kjent for å ligge i front når det gjelder innovasjon og produktutvikling. De så tidlig flere områder med potensiale for forbedring ved bruk av AI, men stod overfor utfordringer når det kom til å definere og utvikle løsningene i praksis. Der startet vårt samarbeid med Fjordland.
Utfordring
Fjordland hadde allerede sett flere områder hvor AI kunne bidra til forbedringer, men de trengte hjelp til å utvikle konkrete løsninger. Som selskap er de i tillegg opptatt av at hele teamet skal være med på den teknologiske utviklingen – AI er ikke bare et teknologisk skifte, men også en kulturendring.
En av de viktigste målene med prosjektet var å heve gulvet og bidra til at alle ansatte i Fjordland har forutsetningene og forståelsen de trenger for å bruke AI verktøy effektivt og riktig. Et annet mål med prosjektet var å utvikle et Proof of Concept (PoC) for et skreddersydd AI verktøy for Fjordland. Som en del av dette ønsket vi å avdekke behov og muligheter i bedriften, i tillegg til å teste og lære hvordan de kunne sette opp og utvikle AI-løsninger innenfor sitt eget IT-miljø.
Løsning
Vi jobbet tett sammen med Fjordland for å identifisere konkrete muligheter som vi ønsket å utvikle en PoC for å teste. Målet var å lage et verktøy som passet til Fjordland både teknisk og kulturelt, og å lære så mye som mulig på veien. Vi holdt arbeidsverksteder for å kartlegge behovene til de ansatte, muligheter og hindringer, og landet til slutt på å lage en «Fjordland Chat». Denne chat-assistenten skulle ha enkel domenekunnskap om Fjordland, ha enkle instruksjoner som å følge riktig «tone of voice» og senke terskelen for å ta i bruk Generativ AI for alle ansatte.
Vi brukte Microsoft Open AI Studio som verktøy for utviklingen og jobbet skulder til skulder med Fjordland for å sikre mest mulig kompetanseoverføring, og at de selv skal forstå og eie løsningen.
I tillegg til den tekniske utviklingen, ønsket Fjordland at hele organisasjonen skulle få praktisk erfaring med bruk av generativ AI. Vi arrangerte derfor flere runder med praktiske kurs hvor de ansatte fikk teste og erfare både mulighetene og begrensningene med bruk av generativ AI.
Resultat
Samarbeidet med Fjordland har gitt gode resultater. De ansatte er mer komfortable med å ta i bruk AI-verktøy og har et kunnskapsnivå som gjør dem rustet til å bruke verktøyene effektivt. Fjordland har i tillegg fått erfaring med å sette opp og skreddersy sitt eget AI-verktøy og har lagt et solid grunnlag for videre utvikling.
Det er ofte de første skrittene som er de vanskeligste, særlig når du skal gjøre noe helt nytt, og der var Avo en avgjørende veileder for oss.
Sturle Brustad, Direktør forretningsutvikling i Fjordland AS
Samarbeidet med Fjordland har vist hvordan AI kan være en driver for innovasjon og effektivisering. Vi ser frem til å følge Fjordland på deres spennende digitaliseringsreise, og til å se hvordan de bruker AI for å forme fremtidens matopplevelser!